Jane McGonigal: Superbetter
”The mounting scientific evidence about games on the field of psychology, medicine, and neuroscience has changed my mind about what games are – and what they can teach us. Games are not just a source of entertainment. They are a model for how to become the best version of ourselves.”
Jane MacGonigal on yhdysvaltalainen pelisuunnittelija, kirjailija ja futuristi, joka tunnetaan työstään pelien hyödyntämisessä viheliäisten haasteiden ratkaisemisessa ja ihmisten hyvinvoinnin parantamisessa. McGonigal korostaa pelien potentiaalia edistää positiivisia muutoksia esimerkiksi terveyden, koulutuksen ja yhteiskunnallisten innovaatioiden alueilla.
Jane McGonigalin läpimurtokirja oli Reality is Broken – Why Games Make Us Better and How They Can Change the World (2011). Vuonna 2015 ilmestyneessä SuperBetter-kirjassa McGonigal taas kertoo oman tarinansa kautta siitä, kuinka pelillistäminen voi auttaa meitä voimaan paremmin. Hän kertoo aivotärähdyksestä, joka johti vakavaan aivovammaan ja itsetuhoisiin ajatuksiin. Kehittämällä elämälleen pelin, tämä sai uudelleen kiinni elämästään. Siitä inspiroituneena tämä kehitti SuperBetter- pelin, johon voi käydä tutustumassa täällä. SuperBetter on konsepti, menetelmä ja sovellus, joka auttaa ihmisiä rakentamaan resilienssiä, saavuttamaan tavoitteita ja parantamaan henkistä ja fyysistä hyvinvointia suhtautumalla elämän haasteisiin kuin peliin.
Sen ydinajatus on muuttaa elämän haasteet ”tehtäviksi” ja nähdä henkilökohtainen kasvu pelissä etenemisenä. Muistan ladanneeni appin vuosia sitten, mutta itselleni peli vaatii liikaa sitoutumista. Tunnistan kuitenkin pelillistämisen ajatuksen ja harrastan itsekin erilaisia hymiöiden keräämisiä, ilopisteitä sun muuta. Synkkinä aikoina kaikki keinot kannattaa ottaa käyttöön. Ehkä palaan SuperBetteriinkin.
Jane McGonigalin TED-talk aiheesta vuodelta 2012 löytyy täältä. Samalla lupaus: saat n. 7,5 minuuttia lisää elämääsi katsomalla tämän puheen.
SuperBetterissä hän puhuu myös pelien vaikutuksesta kuplautumiseen ja laumautumiseen. Pelien pelaamisella yhdessä on todettu olevan isoja vaikutuksia vaikkapa siihen Kuinka näemme erilaiset ihmiset ja pystymme suhtautumaan empaattisesti eikä vihamielisesti muihin ihmisiin. Siinä olisi vaikkapa Supercellille yhteiskunnallista missiota näinä aikoina, jolloin rasismi nostaa rumaa päätään: saada meidät pelaamaan toistemme kanssa suvaitsevaisuuden, ymmärtämisen ja empatian lisäämiseksi?
Vuonna 2022 McGonigalilta julkaistiin kirja Imaginable – How to See the Future Coming and Feel Ready for Anything—even Things That Seem Impossible Today. Kirja kannustaa ihmisiä ja organisaatioita kehittämään taitoja tulevaisuuden ennakointiin ja valmistautumiseen. McGonigal työskentelee Institute for the Future (IFTF) -instituutissa, jossa hän tutkii tapoja, joilla ihmiset voivat valmistautua pitkän aikavälin haasteisiin. Hän hyödyntää pelillistämistä auttaakseen yksilöitä ja organisaatioita ajattelemaan luovasti tulevaisuudesta.
Hän vaalii ajatusta ”urgent optimism”, eli sen ymmärtämistä, että isoja haasteita ja riskejä on edessä ja samalla pysymistä realistisen toiveikkaana, että itsellä on jotain annettavaa siihen, kuinka näitä haasteita ratkotaan ja riskejä kohdataan. Tuntuu ajankohtaisemmalta kuin koskaan.
”In dealing with the future… it is more important to be imaginative and insightful than to be one hundred percent right”
Alvin Toffler, Future Shock