Kirjakauppa myy

Kirsi     26.10.2015    

Avainsanat:

Kirjakaupat ovat usein liian ujoja myymään. Ne tekeytyvät kuin joksikin kirjaston ja museon yhdistelmäksi, kulttuurin kehdoksi, jossa oletetaan, että kaikki siellä vierailevat ovat kirjoja rakastavia ammattilaisia. Eli, etsikää itse mitä haluatte. Maksimissaan suomalaisissa kirjakaupoissa tuntuu olevan 10 myyntikärki, josta näkee mitä muut ostavat.

Kävin muutama viikko sitten Oslossa ja kuten aina vieraissa kaupungeissa, vierailin myös paikallisessa kirjakaupassa. Kauppa oli huomattavasti pienempi kuin vaikkapa Akateeminen tai Suomalainen kirjakauppa Helsingissä. Ehkä sen kokoinen kuin Mikkelin Suomalainen kirjakauppa (joka on muuten hyvä kirjakauppa ja jotenkin selkeämpi kuin Helsingin Suomalainen, ehkä pienuutensakin takia).

Bob Dylan oli konsertoimassa kahtena iltana peräkkäin kaupungissa, siksi itsekin siellä satuin olemaan. Kirjakauppa oli nostanut Bob Dylaniin liittyvät kirjat esille. Mukaani tarttui kaksi. Täysin heräteostoksia, mutta satuin olemaan nälkäinen aiheelle oltuani edellisen illan kuuntelemassa Dylania. Joku oli osannut laskelmoida sen.

Toisekseen esimerkiksi keittokirjojen ja matkailukirjojen vieressä myytiin vihkoja. Kävi mielessä minullakin, että jos ostaisin tuon keittokirjan, voisinkin ostaa myös vihkon sillä siihen voisi merkitä kivoimmat reseptit. Samalla tavalla matkailukirjojen vieressä oli vihko matkapäiväkirjalle.

Keitto

Kirjakauppa siis aktiivisesti möi asioita, ei vain passiivisesti tarjonnut kirjoja. Maailmalla kirjakaupoissa on usein erilaisia vaikkapa kaupan myyjien suositteluja. Jos pidät tästä, pidät ehkä myös tästä. New Yorkin Barnes & Noble oli myös kasannut kirjansa hyvällä tavalla esimerkiksi näin.

Teinit nyt

Entä mitä seuraavaksi jos edelliset jo luettu.

Teinit next

Paitsi että tämä auttaa teiniä, auttaa se takuulla kummitätiä tai mummoa, joka miettii kummilapselleen tai lapsenlapselleen kirjalahjaa…

Jotenkin luulisi, että tällainen palvelu edistäisi sitä kirjamyyntiä, josta ollaan huolissaan. Ehkä ei kannata tuudittautua siihen, että ihmiset kyllä löytävät vaan aktiivisemmin tuputtaa hyviä kirjoja. Jos myyminen tapahtuu relevantilla tavalla, se hyödyttää niin ostajaa kuin myyjäkin.

Molemmat Bob Dylan -kirjat olivat erinomaisia ja teini löysi Barnes & Noblesta kirjan, jota ei muuten olisi löytänyt.